TASK B
BIODATA VIVY YUSOF
NAMA PENUH: VIVY SOFINAS BINTI
YUSOF
NAMA POPULAR: VIVY YUSOF
JAWATAN: PENGARAH URUSAN
FASHIONVALET.COM DAN THE DUCK
GROUP
ASAL: KAJANG, SELANGOR
UMUR: 29 TAHUN
WARGANEGARA: MALAYSIA
ADIK BERADIK: ANAK BONGSU
DARIPADA DUA BERADIK
HOBI: MENULIS BLOG, MELANCONG
PENDIDIKAN: IJAZAH
UNDANG-UNDANG, SCHOOL OF ECONOMIC, UNITED
KINGDOM
JENAMA FESYEN KEGEMARAN:
TOPSHOP DAN ZARA
IMPIAN: MEMBUKA SYARIKAT
BERASASKAN HARTANAH
CIRI- CIRI USAHAWAN BERJAYA VIVY YUSOF
MENGAMBIL RISIKO TERBUKA (OPEN
RISK TAKER)
Vivy
Yusof adalah seorang usahawan yang berani mengambil risiko dalam perniagaan
yang diceburinya. Beliau menyatakan bahawa beliau sukakan pesaing kerana beliau
menganggap pesaing dapat memberi cabaran dalam kerjanya. Beliau juga berani
mengambil risiko untuk memberikan maklum balas kepada kritikan pelanggan dengan
jujur meskipun menyedari ramai tidak suka dengan maklum balas tersebut.
Meyakinkan usahawan Asia untuk melabur dalam bisnes beliau bukan sesuatu yang
mudah kerana mereka lebih teliti dalam pelaburan dan untuk memberi keyakinan
kepada mereka akan potensi e-dagang. Apabila berlaku gangguan dalam talian,
beliau terpaksa bergantung harap kepada syarikat pihak ketiga untuk
menyelesaikan masalah tersebut.
TAAT (OBSERVANT)
Seorang
usahawan juga perlu mempunyai ilmu dan taat terhadap agama. Vivy Yusof
mengatakan bahawa setiap negara mempunyai cara yang berbeza dalam membeli belah
dan kita tidak boleh meniru kejayaan dari negara yang berbeza dan fikir kita
mampu untuk melakukan dengan lebih baik dengan cara lain. Bahkan pemakaian
mereka juga berbeza menyebabkan beliau cuba untuk menjual pakaian khusus untuk
wanita muslimah.
Pemerhatian
dilakukan dengan meminta pendapat orang
sekeliling apa yang mereka tidak suka tentang FashionValet kerana itu juga
salah satu cara untuk memperkukuhkan model beliau. Beliau sentiasa mempamerkan
ciri-ciri muslimah dalam pemakaiannya dan beliau juga tidak lupa dengan ajaran
agama yang menuntut kaum wanita untuk menutup aurat.
Beliau
juga sentiasa bekerjasama dengan pereka fesyen untuk berbincang dengan mereka
dan berkongsi idea untuk koleksi dan memberikan tumpuan terhadap citarasa
generasi muda sesuai dengan peredaran masa dan sentiasa memastikan busana yang
dihasilkan adalah tidak bertentangan dengan hokum syarak.
BERWAWASAN
(VISIONARY)
Vivy
Yusof adalah seorang yang berwawasan dan sentiasa berfikiran jauh untuk
mengembangkan perniagaannya. Beliau juga belajar sukakan kritikan kerana itu
boleh membantu meningkatkan kemajuan bisnes. Bagi Vivy. Ianya adalah satu
keperluan selalu ingin menang dan menjadi nombor satu. Dengan pegangan ini,
perniagaan beliau berjalan lancar dan motivasi untuk Berjaya adalah diri
sendiri.
Potensi
e- dagang dilihat sangat besar untuk berkembang dan lebih maju dan beliau
mengatakan pelabur bijak untuk melihat potensi FashionValet untuk terus
berkembang. Menyedari kepentingan teknologi, kami telah mengupah kumpulan
kejuruteraan yang besar di dalam syarikat supaya di dalam syarikat supaya
berterusan meningkatkan pengalaman membeli- belah di atas talian.
PROAKTIF (PROACTIVE)
Pada
mulanya Vivy Yusof ingin menjadi ahli perniagaan dan berimpian untuk membuka
syarikat berasaskan hartanah namun, akibat obses terhadapdunia fesyen dan
terdedah pengalaman membeli belah selama lima tahun sepanjang meuntut ilmu di
London beliau berhasrat untuk membuka perniagaan fesyen yang diberi nama
FashionValet.net iaitu sebuah web yang menjual hasil kerja pereka tempatan
melalui talian. Beliau berasa teruja melihat penduduk di London yang begitu
menghargai kerja pereka tempatan dan perkembangan fesyen disana menjadikan itu
sebagai motivasi untuk membuka sebuah perniagaan fesyen melalui web.
Beliau
gemar dan sanggup mengikat perut hanya untuk membeli-belah menerusi dalam
talian mengambil cabaran dengan membuka perniagaan selepas taman pengajiannya
melaui web di Malaysia kerana waktu ketika itu beliau menyedari perkembangan
teknologi di Malaysia semakin pesat.
Ditambah
pula kesibukan setiap hari tugasan di pejabat membantu menguruskan perniagaan
bapanya menyebabkan beliau tiada masa ke pusat membeli-belah dan disebabkan
kesesakan trafik di Kuala Lumpur, beliau mengambil langkah proaktif dengan
memlikirkan betapa beliau perlu membuat sesuatu untuk memudahkan pembelian
barangan dengan cara lebih cepat dan menyenangkan dengan sahabat baiknya,
Fadzarudin Anuar.
BUDAYA TERBUKA (OPEN CULTURE)
Budaya terbuka merujuk kepada konsep di mana pengetahuan
harus disebarkan secara bebas. Penyebaran pengetahuan ini adalah tidak terikat
dengan mana-mana perlindungan undang-undang harta intelek semasa seperti
pembangunan, penukaran yang telah sedia ada di atas perkongsian dan kerjasama.
Setiap usahawan yang berjaya juga perlulah mengamalkan konsep budaya terbuka.
Usahawan yang mempunyai ciri ini ialah Vivy Yusof.
Vivy Yusof merupakan seorang usahawan, selebriti dan ikon sosial untuk
beribu-ribu wanita muda di Malaysia. Beliau merupakan pengasas laman web
e-dagang FashionValet.com.
FashionValet
adalah salah satu daripada laman web e-dagang yang menjalankan perniagaan
fesyen dalam talian terkemuka di Malaysia. FashionValet bermula dengan hanya
RM100,000 dan telah berjaya dilancarkan pada bulan November 2010 dengan hanya
10 jenama tempatan. Sehingga kini platform ini mempunyai lebih daripada 300
jenama dari seluruh Asia Tenggara. Beberapa tahun yang lalu, Vivy
mempunyai blog yang diberi nama Proudduck semasa beliau belajar di London
School of Economics dalam bidang undang-undang ketika berumur 25 tahun. Beliau
gemar menulis untuk berkongsi pandangan dan pengalamannya belajar di luar
negara. Tidak lama selepas itu beliau mempunyai ramai pengikut dan pembaca yang
setia mengikuti perkembangan blognya terutamanya golongan wanita muda yang
menyukai hasil tulisan, gaya dan penampilannya.
Bagi
membezakan laman web mereka daripada orang lain, Vivy merancang untuk menetapkan
hanya jenama tempatan. Vivy pernah menyatakan rasa terharunya terhadap
sokongan yang diterima daripada peminat beliau, dan berkata bahawa beliau tidak
pernah membayangkan bahawa blog kecil itu boleh berkembang ke dalam perniagaan
sehingga hari ini. Hari ini, berkat usaha Vivy, Fadzarudin dan rakannya
Asma Nasarudin kini menyebabkan FashionValet mempunyai lebih daripada 30
pekerja dan saham lebih daripada 300 jenama dari seluruh Asia Tenggara. Tidak
hairan juga apabila Vivy Yusof terpilih sebagai calon Bella Business Award
melalui saluran NTV7 dan antara 60 Wanita Inspirasi Nona TV3. Kesimpulannya
Vivy Sofinas Yusof menunjukkan bahawa kepentingan budaya terbuka untuk
usahawan. Ia perlu dijadikan sebagai pengajaran terutamanya kepada anak muda yang
berminat dalam menjalankan perniagaan dalam talian pada masa hadapan.
No comments:
Post a Comment