Monday, 5 December 2016

Task B

TASK B



BIODATA VIVY YUSOF
NAMA PENUH: VIVY SOFINAS BINTI YUSOF
NAMA POPULAR: VIVY YUSOF
JAWATAN: PENGARAH URUSAN FASHIONVALET.COM DAN THE DUCK
                     GROUP
ASAL: KAJANG, SELANGOR
UMUR: 29 TAHUN
WARGANEGARA: MALAYSIA
ADIK BERADIK: ANAK BONGSU DARIPADA DUA BERADIK
HOBI: MENULIS BLOG, MELANCONG
PENDIDIKAN: IJAZAH UNDANG-UNDANG, SCHOOL OF ECONOMIC, UNITED
                         KINGDOM    
JENAMA FESYEN KEGEMARAN: TOPSHOP DAN ZARA
IMPIAN: MEMBUKA SYARIKAT BERASASKAN HARTANAH


                           CIRI- CIRI USAHAWAN BERJAYA VIVY YUSOF

MENGAMBIL RISIKO TERBUKA (OPEN RISK TAKER)
Vivy Yusof adalah seorang usahawan yang berani mengambil risiko dalam perniagaan yang diceburinya. Beliau menyatakan bahawa beliau sukakan pesaing kerana beliau menganggap pesaing dapat memberi cabaran dalam kerjanya. Beliau juga berani mengambil risiko untuk memberikan maklum balas kepada kritikan pelanggan dengan jujur meskipun menyedari ramai tidak suka dengan maklum balas tersebut. Meyakinkan usahawan Asia untuk melabur dalam bisnes beliau bukan sesuatu yang mudah kerana mereka lebih teliti dalam pelaburan dan untuk memberi keyakinan kepada mereka akan potensi e-dagang. Apabila berlaku gangguan dalam talian, beliau terpaksa bergantung harap kepada syarikat pihak ketiga untuk menyelesaikan masalah tersebut.

TAAT  (OBSERVANT)
Seorang usahawan juga perlu mempunyai ilmu dan taat terhadap agama. Vivy Yusof mengatakan bahawa setiap negara mempunyai cara yang berbeza dalam membeli belah dan kita tidak boleh meniru kejayaan dari negara yang berbeza dan fikir kita mampu untuk melakukan dengan lebih baik dengan cara lain. Bahkan pemakaian mereka juga berbeza menyebabkan beliau cuba untuk menjual pakaian khusus untuk wanita muslimah.
Pemerhatian  dilakukan dengan meminta pendapat orang sekeliling apa yang mereka tidak suka tentang FashionValet kerana itu juga salah satu cara untuk memperkukuhkan model beliau. Beliau sentiasa mempamerkan ciri-ciri muslimah dalam pemakaiannya dan beliau juga tidak lupa dengan ajaran agama yang menuntut kaum wanita untuk menutup aurat.
Beliau juga sentiasa bekerjasama dengan pereka fesyen untuk berbincang dengan mereka dan berkongsi idea untuk koleksi dan memberikan tumpuan terhadap citarasa generasi muda sesuai dengan peredaran masa dan sentiasa memastikan busana yang dihasilkan adalah tidak bertentangan dengan hokum syarak.  

BERWAWASAN (VISIONARY)
Vivy Yusof adalah seorang yang berwawasan dan sentiasa berfikiran jauh untuk mengembangkan perniagaannya. Beliau juga belajar sukakan kritikan kerana itu boleh membantu meningkatkan kemajuan bisnes. Bagi Vivy. Ianya adalah satu keperluan selalu ingin menang dan menjadi nombor satu. Dengan pegangan ini, perniagaan beliau berjalan lancar dan motivasi untuk Berjaya adalah diri sendiri.
Potensi e- dagang dilihat sangat besar untuk berkembang dan lebih maju dan beliau mengatakan pelabur bijak untuk melihat potensi FashionValet untuk terus berkembang. Menyedari kepentingan teknologi, kami telah mengupah kumpulan kejuruteraan yang besar di dalam syarikat supaya di dalam syarikat supaya berterusan meningkatkan pengalaman membeli- belah di atas talian.

PROAKTIF (PROACTIVE)

Pada mulanya Vivy Yusof ingin menjadi ahli perniagaan dan berimpian untuk membuka syarikat berasaskan hartanah namun, akibat obses terhadapdunia fesyen dan terdedah pengalaman membeli belah selama lima tahun sepanjang meuntut ilmu di London beliau berhasrat untuk membuka perniagaan fesyen yang diberi nama FashionValet.net iaitu sebuah web yang menjual hasil kerja pereka tempatan melalui talian. Beliau berasa teruja melihat penduduk di London yang begitu menghargai kerja pereka tempatan dan perkembangan fesyen disana menjadikan itu sebagai motivasi untuk membuka sebuah perniagaan fesyen melalui web.
Beliau gemar dan sanggup mengikat perut hanya untuk membeli-belah menerusi dalam talian mengambil cabaran dengan membuka perniagaan selepas taman pengajiannya melaui web di Malaysia kerana waktu ketika itu beliau menyedari perkembangan teknologi di Malaysia semakin pesat.
Ditambah pula kesibukan setiap hari tugasan di pejabat membantu menguruskan perniagaan bapanya menyebabkan beliau tiada masa ke pusat membeli-belah dan disebabkan kesesakan trafik di Kuala Lumpur, beliau mengambil langkah proaktif dengan memlikirkan betapa beliau perlu membuat sesuatu untuk memudahkan pembelian barangan dengan cara lebih cepat dan menyenangkan dengan sahabat baiknya, Fadzarudin Anuar.

BUDAYA TERBUKA (OPEN CULTURE)
Budaya terbuka merujuk kepada konsep di mana pengetahuan harus disebarkan secara bebas. Penyebaran pengetahuan ini adalah tidak terikat dengan mana-mana perlindungan undang-undang harta intelek semasa seperti pembangunan, penukaran yang telah sedia ada di atas perkongsian dan kerjasama. Setiap usahawan yang berjaya juga perlulah mengamalkan konsep budaya terbuka. Usahawan yang mempunyai ciri ini ialah Vivy Yusof. Vivy Yusof merupakan seorang usahawan, selebriti dan ikon sosial untuk beribu-ribu wanita muda di Malaysia. Beliau merupakan pengasas laman web e-dagang FashionValet.com.
FashionValet adalah salah satu daripada laman web e-dagang yang menjalankan perniagaan fesyen dalam talian terkemuka di Malaysia. FashionValet bermula dengan hanya RM100,000 dan telah berjaya dilancarkan pada bulan November 2010 dengan hanya 10 jenama tempatan. Sehingga kini platform ini mempunyai lebih daripada 300 jenama dari seluruh Asia Tenggara. Beberapa tahun yang lalu, Vivy mempunyai blog yang diberi nama Proudduck semasa beliau belajar di London School of Economics dalam bidang undang-undang ketika berumur 25 tahun. Beliau gemar menulis untuk berkongsi pandangan dan pengalamannya belajar di luar negara. Tidak lama selepas itu beliau mempunyai ramai pengikut dan pembaca yang setia mengikuti perkembangan blognya terutamanya golongan wanita muda yang menyukai hasil tulisan, gaya dan penampilannya.
Bagi membezakan laman web mereka daripada orang lain, Vivy merancang untuk menetapkan hanya jenama tempatan. Vivy pernah menyatakan rasa terharunya terhadap sokongan yang diterima daripada peminat beliau, dan berkata bahawa beliau tidak pernah membayangkan bahawa blog kecil itu boleh berkembang ke dalam perniagaan sehingga hari ini. Hari ini, berkat usaha Vivy, Fadzarudin dan rakannya Asma Nasarudin kini menyebabkan FashionValet mempunyai lebih daripada 30 pekerja dan saham lebih daripada 300 jenama dari seluruh Asia Tenggara. Tidak hairan juga apabila Vivy Yusof terpilih sebagai calon Bella Business Award melalui saluran NTV7 dan antara 60 Wanita Inspirasi Nona TV3. Kesimpulannya Vivy Sofinas Yusof menunjukkan bahawa kepentingan budaya terbuka untuk usahawan. Ia perlu dijadikan sebagai pengajaran terutamanya kepada anak muda yang berminat dalam menjalankan perniagaan dalam talian pada masa hadapan. 


No comments:

Post a Comment